Verwachtingen killen je bedrijf

Verwachtingen killen je bedrijf

Er is niets zo vermoeiend als steeds achter mensen aanlopen die hun afspraken niet nakomen. Het belang van communicatie hoef ik je niet uit te leggen. Alleen is dat juist waar het vaak fout loopt. Jij hebt goed gecommuniceerd, er was een duidelijke afspraak. En toch liep het mis.

Vage taal wordt dagelijks gebruikt. “Doe jij dit even?” lijkt misschien concreet, maar wat exact moet er gedaan worden? Wanneer is de deadline? Wie moet er allemaal betrokken zijn? Een afspraak is kraakhelder en meetbaar. 

  • Wie?
  • Doet wat?
  • Tegen wanneer? (Deadline: datum én tijdstip)
  • Wat als dit niet gebeurt?

Spreek uit wat er precies gedaan moet worden en wanneer. Anders heb je een verwachting (uitgesproken). En laat dat nu de meest ineffectieve manier van communiceren zijn. Verwachtingen zijn het ultieme recept om een bedrijf vierkant te laten draaien en niet rond.

Een heldere, concrete afspraak maken, vraagt lef. Het is een belofte die je aan een ander doet. Wanneer je duidelijke afspraken maakt, zal je zien dat er vaak weerstand komt. Waarom? Belofte maakt schuld. Mensen vinden het over het algemeen oncomfortabel om verantwoordelijkheid te krijgen. Vaag blijven is een stuk makkelijker. 
Het is jouw taak als leider om scherp te zijn en weg te blijven van vaagheid. Stuur aan op heldere afspraken. Laat geen ruimte voor verwachtingen. 

Houd het simpel, duidelijk, en controleer of de ander de afspraak echt heeft meegekregen. “Kun je herhalen wat onze afspraak is?” is een vraag die ontzettend belangrijk is. Zo zal je zien waar je communicatie toch niet helemaal helder is. 
Hou het simpel. Maak concrete afspraken en creëer een glasheldere weg naar resultaat.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *